deel zes - Reisverslag uit Ayegui, Spanje van Jan Mulder - WaarBenJij.nu deel zes - Reisverslag uit Ayegui, Spanje van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

deel zes

Blijf op de hoogte en volg Jan

22 Juni 2014 | Spanje, Ayegui

In St Jean Pied de Port heb ik 2 dagen rust genomen. Als eerste heb ik alle spullen die ik niet of weinig gebruikt heb bij Erwin in de auto gegooid. Ik denk dat het ongeveer 10 kg bagage scheelt. Zaterdag ben ik de Pyreneeën over gefietst. Volgens het route boekje een klim van 27 km maar dat klopt niet helemaal.
In SJPdP begint het met klimmen maar ook met stukje afdalen. Na ongeveer 8 km ben ik de grens met Spanje over gegaan en toen begon het echte werk. Eerst een vrij steil stuk van ongeveer 3 km maar verderop werd het wat vlakker. Na 24 km was ik bovenop de top op een hoogte van bijna 1100 m. Het viel me niet tegen. Onderweg 2 keer gestopt voor een korte rustpauze. Erwin heeft de hele beklimming mee gefietst. Na een korte afdaling van 1,5 km waren we bij het kloostercomplex van Roncevalles. Daar hebben we koffie gedronken en is Erwin weer afgedaald naar de camping in SJPdP. De route begint in Spanje door de Navarra, een golvende bergachtige mooie en bosrijke streek. Ik heb de routevariant om Pamplona genomen. Pamplona schijnt een hele drukke stad te zijn die je als fietser beter kunt overslaan. Een 30 km lange mooie route langs de Erro rivier. Met af en toe een stevige beklimming fiets ik door de bossen en soms langs graanvelden. Puenta la Reina is een mooi stadje. Ik fiets de stad binnen door een oude stadspoort en via een een 900 jaar oude boogbrug over de Rio Arga verlaat ik de stad weer. In Los Arcos drink ik koffie en fiets verder met 2 andere nederlanders. Op aanraden van een vlaamse wandelaar fietsen we een stuk over het pad dat de wandelaars lopen. Een heel mooi stuk maar het pad is niet verhard. De kans op een lekke band oid is groot. Na 8 km volgen we de fietsroute weer. Bij het dorpje Viana verlaat ik de Navarra en fiets de Rioja streek in. De streek waar de bekende Rioja wijnen vandaan komen. Het landschap veranderd nu in akkers met nog steeds graan en maar ook veel druivestruiken. Logroño is de hoofdstad van de Rioja. Een mooie historische stad. Bij het pelgrimsburo een stempel gehaald. De vrijwilliger vertelde dat er alleen dit jaar al 51 verschillende nationaliteiten langs geweest zijn. Ook hier gaat de route door een mooi landschap. Veel korte beklimmingen en afdalingen met soms prachtige vergezichten. Ik volg de route volgens het boekje maar ik heb het idee dat veel andere fietsers dat niet doen. Soms gaat het via vrij grote omwegen van plaats naar plaats. Veel fietsers pakken de kortste route. Ik zie deze dagen bijna geen enkele fietser en de wandelaars lopen een andere route. Ook in Spanje gaat het steeds door akkerland met aan beide kanten de Pyreneeën op de achtergrond. Wel komen er nu ook stukken land met olijfbomen, notenbomen en zonnebloemen. Onderweg kom ik door kleine dorpjes en stadjes. Wat blijft is de stilte. Ook in Spanje is het stil buiten de dorpjes. Hier zijn wel meer winkels. Bijna elk dorp heeft een bakker, slager en vaak een kleine supermarkt. De taal is nu helemaal een ramp. Frans is nie best maar van spaans maak ik helemaal niks. Zaterdag een half uur bezig geweest om een kamer te regelen. Wel doen ze overal hun best om me te helpen. Ergens eten lukt niet voor 20.30/21.00 uur dus ik moet wel zorgen dat ik s' middags goed eet . Het weer was steeds warm, tegen of boven de 30 graden. Maar de laatste dagen is het kouder geworden.

  • 26 Juni 2014 - 22:06

    Jeanette Nab:

    Hoi Jan, fantastisch om te lezen waar je mee bezig bent, wat je tegen komt en hoe het je vergaat. Wat een bar mooie tocht zeg! Geniet nog van de laatste ritten. Groeten, Jeanette (zus van Robert ;-))

  • 27 Juni 2014 - 15:26

    Wim En Hennie:

    Hoi jan, wat gaat het snel, alweer in Spanje, je moet niet zo hard fietsen.
    De Spaanse taal doe je ook met handen en voeten, is onze ervaring.
    Geniet er nog van, Hartelijke groet van ons

  • 27 Juni 2014 - 15:40

    Sonja:

    Signor Jan,
    Geweldig die verhalen van jou!
    Als er nog eens iemand nodig is om verslagen te schrijven, komen ze bij jou, zeker weten!
    Geniet nog ff van de rust, over twee weken begint het gestress weer.
    Pas goed op jezelf en tot gauw.
    Xxx

  • 27 Juni 2014 - 15:49

    Wim:

    Hoi Jan,
    Weer een mooi verhaal. We zijn benieuwd naar je ervaringen in Navarra en Rioja. En het Spaanse eten: 's Middags is daar de hoofdmaaltijd en kun je vaak voor €10-12 een prima drie-gangen maaltijd krijgen, inclusief drankjes. Geniet van de omgeving, de Spanjaarden en jezelf. Groetjes van ons uit Brummen.

  • 27 Juni 2014 - 18:10

    Albert Jan & Erica:

    Hoi Jan, erg leuk om je te volgen vanaf de bank! Wat een tocht joh. Succes en plezier gewenst met de laatste loodjes. Groetjes van ons!

  • 27 Juni 2014 - 18:48

    Leonie:

    Ha Jan, wat een mooi verslag weer!! Gaaf dat het allemaal goed gaat en dat het lekker warm is! Ook fijn dat het nu iets koeler wordt, niet verkeerd met die fietsroute!!
    Wel mooie foto's maken hè?! Good luck nog tijdens je tour!! Geniet!! Liefs van ons

  • 27 Juni 2014 - 19:26

    Evert:

    Ha Jan, ik liep wat achter met het lezen van je verslagen. Maar leuk om ze nu achter elkaar te lezen. Moet ook vreemd zijn als je zo ver weg ineens een collega tegenkomt ool al wist je dat hij daar ergens in de buurt was. Ga zo door Jan en geniet er met volle teugen van. Succes kerel!!!!

  • 28 Juni 2014 - 10:19

    Gert-jan & Hanneke:

    Het laatste weekje genieten van deze unieke ervaring. Via je leuke verhalen pikken wij daar een stukje van mee

  • 28 Juni 2014 - 10:22

    Gert-jan & Hanneke:

    Groetjes uit Ede

  • 28 Juni 2014 - 14:54

    Anja De Groot Woonstede:

    He Jan elke keer als ik je verhalen lees denk ik wat kan die vent goed schrijven wij genieten thuis ontzettend van je gezellige verhalen veel plezier nog en tot over een paar weken SSjon en Anja de Groot

  • 28 Juni 2014 - 15:50

    Peter R. De Spinner:

    Weer een prachtig verslag Jan. Gewoon blijven spinnen want dat doe je hierna met twee vingers in de neus en zit ik niet meer met alleen maar vrouwen........

  • 28 Juni 2014 - 21:48

    Hoi Jan.:


    D

    e fotos en de mails ontvang ik steeds goed.















    De fotos en de mails ontvang ik goeg.


    Groete Je Vader.













  • 29 Juni 2014 - 13:51

    Ali :

    Ha die Jan
    Wat een mooie reis maak je ,in aug ga ik de elf steden tocht fietsen, ook leuk maar dat steekt toch een beetje magertjes af tegen de tocht die jij fietst.
    Lig je helemaal op schema ? Wij zitten hier allemaal jaloers op de bank te lezen wat jij allemaal mee maakt.
    groeten van Bert en Ali

  • 29 Juni 2014 - 16:34

    Ma:

    Hallo Jan,

    Gera leest me je verhalen steeds voor. Wat leuk om zo een beetje mee te kunnen genieten van je avonturen.
    Geniet nog en kijk uit naar de foto's en verhalen als je weer terug bent.

    Groeten ma

  • 29 Juni 2014 - 21:16

    Freek En Jannemarie:

    Hoi jan leuk om alles te lezen nog een weekje fietsen en je bent er al.
    Volgende keer gaan wij mee.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Ik wil je graag op de hoogte houden door middel van deze blog van mijn fietstocht naar Santiago. Ik zal gedurende 6 weken van Wekerom naar Santiago fietsen, dat is zo'n 2500 km. Groetjes Jan,

Actief sinds 29 Mei 2014
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 6156

Voorgaande reizen:

30 Mei 2014 - 10 Juli 2014

fietsen naar Santiago

Landen bezocht: