deel vier - Reisverslag uit Onesse-et-Laharie, Frankrijk van Jan Mulder - WaarBenJij.nu deel vier - Reisverslag uit Onesse-et-Laharie, Frankrijk van Jan Mulder - WaarBenJij.nu

deel vier

Blijf op de hoogte en volg Jan

15 Juni 2014 | Frankrijk, Onesse-et-Laharie

Donderdag van St. Cyr naar Nanteuil-en-Vallée gefietst. Dat is een mooi en sfeervol gerestaureerd klein stadje. Onderweg eerst nog door de stad Poitiers gereden. Stad met veel kerken, bruggen en andere historische gebouwen met als mooiste gebouw de Notre Dame La Grande uit de 11e en 12e eeuw. De route wordt heuvelachtiger afgewisseld met bosjes, akkers met zonnebloemen en wijnbouw. Dorpjes zijn mooi om doorheen te fietsen. Naar Nanteuil toe is een prachtige afdaling. Het stadje ligt in een dal. De camping is een municipal (camping in beheer van de gemeente).
De camping was nog niet open. Er staat een busje en ik vraag of de camping open is. De man regelt voor me dat ik er staan kan. Hij maakt alles netjes schoon zodat ik fatsoenlijk kan douchen etc. Een camping municipal kost voor een fietser niks. En het rijk alleen er was verder niemand.
S' avonds het stadje doorgelopen en bekeken. Vrijdag naar Aubeterre-sur-Dronne gefietst. Ook een klein en mooi stadje. Een hele mooie rit, de route wordt steeds heuvelachtiger met klimmen en afdalingen tot 2 km lengte. De route gaat aan de westkant door de Dordogne. Het gaat over kleine weggetjes door bossen, akkers en weilanden met prachtige vergezichten. Het is deze dag erg zonnig en warm en heel helder zodat je kilometers ver kunt kijken. Onderweg aangehouden door een fransman. Uit het verhaal dat hij vertelde kon ik opmaken dat ik met een te zwaar verzet de berg oprij. Volgens hem moet dat met een lichter verzet. Dan gaat het makkelijker. Tenminste als ik het goed begrepen heb. Het is wel lastig dat ik zo goed als geen frans spreek. Vaak houden mensen me aan en vragen waar ik heen ga of willen me de weg wijzen. Of wielrenners die een stukje mee fietsen. Ik kan dan geen goed gesprek aan gaan en das wel jammer. Voor de volgende keer maar een cursus gaan volgen. De laatste 20 km fiets ik met Tom mee. Een vutter die ook naar Santiago gaat. We overnachten in een hotel omdat de ene camping vies is en de andere gesloten is. In het hotel de eerste helft van het voetbal gezien. Toen ben ik gaan slapen want ik dacht niet dat het nog iets zou worden..... Opvallend is dat de fransen het prachtig vinden dat we gewonnen hebben. Veel mensen feliciteren me. Zaterdag naar Cadillac gereden. Het eerste stuk was mooi maar na ongeveer 30 km kwam ik in de wijnstreek van Bordeaux. Heel veel wijnbouw en bijbehorende chateaus. Na een aantal kilometers had ik dat wel gezien. St. Emilion is een klein en mooi gerestaureerd stadje maar erg toeristisch. Het was er dan ook erg druk. Zondag en maandag de streek Les Landes door gekacheld. Dit is een streek met dennenbossen. Allemaal aangeplant als productiebossen voor de houtindustrie. In 2 dagen 160 km alleen maar door een gebied gereden met dennenbomen. Af en toe onderbroken door een dorpje of een stuk maisland. Hier wordt je niet heel vrolijk van. Smalle kaarsrechte wegen van soms wel 25 km lang zonder een bocht oid. Je zou er bijna gek van worden.... (ikke niet). Zelfs geen vogel te horen. Die willen er ook niet zitten. Voordeel was wel dat er bijna geen heuvels zijn in dit gebied. Eindelijk een lang vlak stuk. Blik op oneindig en karren maar. Ik had soms het idee dat ik in de tour de france met een tijdrit bezig was.... Jack Chapel op de motor achter me die op radio tour de france enthousiast verteld hoe goed ik bezig ben. Vandaag naar Dax gereden. Dat was wel weer een mooie rit. Het wordt weer steeds heuvelachtiger. De Pyreneeën komen in zicht, nog 80 km. Dan gaat het echte werk beginnen...

  • 16 Juni 2014 - 22:35

    Gera:

    Je gaat als een speer! Niet vóór ons in Santiago aankomen he!! ;-)

  • 16 Juni 2014 - 23:05

    Detty Mulder:

    Hoi Jan,

    wat leuk om je verslagen te lezen,
    Wat zul je genieten van alles wat je ziet en beleeft.

    Ook mijn vader (ome Wim) volgt je trouw op zijn iPad,
    ik mail jouw verslagen naar hem door.
    Hij vindt dat je het allemaal erg leuk beschrijft!

    Wij blijven je volgen,

    Groetjes van uit Terwolde

  • 16 Juni 2014 - 23:05

    Manon:

    Weer een leuk verslag Jan!
    Ik dacht vanmorgen tijd om weer eens iets te lezen, dus perfecte timing!
    Ik mis een selfie :)
    Succes!

  • 17 Juni 2014 - 07:10

    Sonja:

    Das wel ff wat anders dan een rondje fietsen met de jongens!als ze op het terras zitten hebben ze het over jou prestatie! Geniet van alles, je gaat zo snel, het is zo voorbij! Succes!
    Sonja

  • 17 Juni 2014 - 07:36

    Jelle:

    Mooi avontuur oom, leuk om de verslagen te lezen!
    En Nederland heb je verder weinig aan gemist, was niks in de tweede helft... ;)

    Succes verder!

  • 17 Juni 2014 - 09:31

    Janine:

    Leuk om al je verhalen te lezen en zo op de hoogte te blijven van al je mooie ervaringen.
    Veel plezier en succes met de Pyreneeën :-)

    Groetjes,
    Janine

  • 17 Juni 2014 - 19:51

    Thamara:

    Wat leuk om via dit reisverslag te lezen wat een geweldige reis je aan het maken bent :)
    Heel veel succes!!

    Groetjes,
    Thamara

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Ik wil je graag op de hoogte houden door middel van deze blog van mijn fietstocht naar Santiago. Ik zal gedurende 6 weken van Wekerom naar Santiago fietsen, dat is zo'n 2500 km. Groetjes Jan,

Actief sinds 29 Mei 2014
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 6157

Voorgaande reizen:

30 Mei 2014 - 10 Juli 2014

fietsen naar Santiago

Landen bezocht: